Wesentliche Ziele der Veranstaltung:
· Qualitatives und quantitatives Verständnis von Prozessen, die die Chemie natürlicher wässriger Systeme bestimmt
· Grundlagen der Beurteilung des Verhaltens von (Schad)stoffen in natürlichen und technischen Systemen
· Erkennen von möglichen Vereinfachungen komplexer Systeme und der Überprüfung der getroffenen Annahmen
Konzepte/Organisation/Einführung in die Wasserchemie
Chemisches Gleichgewicht/Verteilung in wässrigen Systemen
Säure-Base-Chemie in wässrigen Systemen
Organische Säuren und Basen und Speziation
Luft-Wasser-Verteilung/Henry-Konstante
Kalk-Kohlensäure-System
Auflösung und Fällung
Komplexierung
Sorption
Redoxchemie- Lehrende(r): Anzhela Galstyan
- Lehrende(r): Fabian Terlau
- Lehrende(r): Constanze Dietrich
- Lehrende(r): Sven Meckelmann
- Lehrende(r): Oliver J. Schmitz
- Lehrende(r): Florian Stappert
In this practical course the students learn different modern methods and special work techniques of analytical chemistry and their applications. They can estimate and evaluate the advantages and disadvantages of these methods critically. They learn how to present their work in a written report.
- Lehrende(r): Ursula Telgheder
In this course quality programs and quality initiatives applied in quality management will be explained. Additionally, essential aspects of quality assurance in analytical chemistry are presented.
- Lehrende(r): Ursula Telgheder
- Lehrende(r): Felix Drees
- Lehrende(r): Florian Stappert
- Lehrende(r): Dua'a Tahboub
- Lehrende(r): Ursula Telgheder
Major aims of the course:
· Overview of routine and state-of-the-art oxidative processes used in water and wastewater treatment
· Advanced understanding of fundamental transformation processes involved in technical processes
· Evaluation of advantages and drawbacks of oxidative processes for exemplary applications
· Development of criteria for the selection of appropriate technological solutions
Part of the course tutorials will also be an introduction to reviewing scientific publications that students will practice on and present in the second half of the term.- Lehrende(r): Anam Asghar
- Lehrende(r): Anzhela Galstyan
- Lehrende(r): Kevin Fabian Guerrero Granados
- Lehrende(r): Jochen Türk